Czym jest terapia blizny (ScarWork)?

Blizny nie są wyłącznie problemem estetycznym, ale przede wszystkim zagrażają strukturze mięśni. Powikłania, wynikające z braku dbałości o blizny, prowadzą do zrostów tkanki, a te mogą zaburzać postawę ciała i wzorce ruchowe. Jeśli więc nie chcesz narażać się na ból i problemy w codziennym funkcjonowaniu, przeczytaj, czym jest terapia blizny i ile możesz na niej skorzystać!

Czym jest blizna?

Wiele osób ma blizny, ale większość z nich rzadko zastanawia się, czym tak naprawdę one są. W terminologii medycznej, blizna to zmiana skórna, która powstała na skutek uszkodzenia warstw skóry, a ubytek jest wypełniony tkanką łączną włóknistą. Jej celem jest natomiast głównie zamknięcie rany i ustabilizowanie tkanki.

Mówiąc o bliznach po operacji, warto zauważyć, że gdy chirurg przetnie warstwy skóry, powięzi, mięśni, a później je ze sobą zszyje, w ciele natychmiast zaczyna się kaskada procesów naprawczych. Tkanka zaczyna bowiem gęstnieć i wypełniać „braki”, tworząc w ten sposób blizny.

Z natury są one mniej elastyczne niż ludzka skóra, a ponadto cechują się gorszym ukrwieniem i odżywieniem.

Dość łatwo można jednak ocenić, czy tkanka (np. po operacji) goi się poprawnie, czy wręcz przeciwnie.

• Blizna prawidłowa ma zwykle jasny kolor i jest płaska.
  • Blizna nieprawidłowa jest czerwona i delikatnie „wypukła”, a dodatkowo może boleć i swędzieć.

Największe problemy wśród pacjentów Profizjoclinic i nie tylko, wywołują natomiast zrosty tkankowe. Są one nieprzyjemne, widoczne i zagrażające strukturom mięśniowym, co może prowadzić do ograniczenia ruchomości tkanek i występowania bólu. Zrosty tkankowe najczęściej powstają po zabiegach, w których rana była głęboka (np. cesarskie cięcie, operacja brzucha). Ponadto przyczyną ich występowania jest brak ruchu w miejscu i okolicy blizny. Dochodzi do tego często w sytuacji, gdy pacjenci chcą „oszczędzać” chore miejsce.

Patologicznym rodzajem blizn jest z kolei bliznowiec (keloid), czyli nadmiernie rozrośnięta tkanka łączna włóknista, która jest duża, wypukła, swędząca i zdecydowanie wykracza poza obręby blizny, co powoduje, że staje się jeszcze bardziej widoczna.

fizjoterapeuta pracuje z blizną na kolanie

Co pomaga na blizny?

Podstawowym zadaniem leczenia blizn jest osiągnięcie dobrej mobilności tkanki oraz uzyskanie satysfakcjonującego efektu estetycznego. Brak mobilności prowadzi natomiast do poważnych powikłań, jak: przykurcze mięśniowe, ból, przeciążenia, zaburzenia postawy ciała oraz zaburzenia wzorców ruchowych i propriocepcji. Głównym sposobem zapobiegania tego typu skutkom jest natomiast terapia blizn, która skupia się na mobilizacji tkanki łącznej włóknistej oraz okolicznej tkanki skórnej.

W leczeniu z pomocą przychodzi przede wszystkim manualna terapia blizny metodą ScarWork, którą z powodzeniem stosujemy w naszych gabinetach fizjoterapii Profizjoclinic. Używamy jej nie tylko na blizny pooperacyjne lub pozabiegowe, ale także na blizny po oparzeniach czy pogryzieniu przez zwierzę.

ScarWork jest autorską metodą Sharon Wheeler i polega na integracji blizny z siecią powięziową, co sprawia, że blizna staje się tworem bardziej naturalnym i należącym do ciała.

Pacjenci bardzo doceniają tę technikę, ponieważ daje natychmiastowe i trwałe efekty, a do tego jest całkowicie bezbolesna i łagodna.

Wśród innych metod terapeutycznych, które wspomagają pracę fizjoterapeuty, znajdują się m.in.: kinesiotaping, techniki rozciągające oraz laseroterapia. Warto wspomnieć, że w badaniach wykazano, iż blizna – pod wpływem działania lasera – może ulec zblednięciu, zmniejszyć się i dodatkowo stać się elastyczniejsza. Laseroterapia prowadzi również do spłaszczenia i zmiękczenia tak poważnych oraz dużych zmian skórnych jak bliznowiec.

pacjentka z blizną na terapii blizny u fizjoterapeuty

Jak działa terapia blizny?

Terapia blizny sprawia, że blizna potrafi się wypłycić, „wybledzić” i wygładzić. Najważniejsze jest jednak to, co dzieje się pod warstwą powierzchowną skóry. Tkanka ulega bowiem mobilizacji, dzięki czemu drastycznie spada ryzyko powikłań w strukturze mięśniowej.

Bardzo dużym atutem tej metody jest fakt, że wiek blizny nie ma znaczenia.

Fizjoterapeuci mogą bowiem pracować zarówno na bliznach świeżych, jak i wieloletnich. Efekty są natomiast widoczne i odczuwalne bezpośrednio po zabiegu, a uzyskany stan po terapii jest stały.

Decydując się na terapię blizn, warto ponadto wiedzieć, że:

• nie na każdą bliznę terapia działa tak samo;
  • nawet jeśli blizna znacząco nie zmienia się wizualnie, to wciąż terapia ma pozytywny i prozdrowotny wpływ na tkanki leżące głębiej, a tym samym prowadzi do redukcji zrostów lub minimalizuj ryzyko ich powstawania;
  • często wystarczy jednorazowe spotkanie, trwające ok. 45-50 minut (większa liczba spotkań jest zalecana w przypadku trudnych lub rozległych blizn);
  • po terapii blizna wciąż może „pracować” na ciele i zmieniać się przez ok. 2 tygodnie.

Blizna to nie tylko problem kosmetyczny. Poprzez rozbudowę tkanki bliznowatej może bowiem dojść do poważnych konsekwencji w postaci ograniczenia ruchomości niektórych struktur mięśniowych, co z kolei skutkuje przeciążaniem tych lub innych struktur i wieloletnim, narastającym bólem w ciele.

Dlaczego więc masz cierpieć, skoro możesz żyć bez bólu?

Bibliografia:

1. Hulsbergen Henning JP, Roskam Y, van Gemert MJ. Treatment of keloids and hypertrophic scars with an argon laser. Laser Surg Med 1986; 6: 72-5.

Dowiedz się jak możemy Ci pomóc

Zadzwoń, wyślij zapytanie lub umów wizytę online!

już teraz!

Nasz gabinet

Profizjoclinic
ul. Szybowcowa 31, II p., lok. 204, 54-130 Wrocław, Gądów Mały (przy parkingu Hali Tęcza, parking: 90 minut bezpłatnie)