Dlaczego biegacze kochają laseroterapię

Dla wielu osób bieganie to coś więcej niż ćwiczenia – bieganie to wolność. To przekraczanie własnych fizycznych ograniczeń, dające wielką emocjonalną satysfakcję. To emocjonalny i fizyczny triumf dla ludzkiego ciała. Dla niektórych jest ono całym światem. Nie ma nic innego niż tylko to. Ludzie urodzili się, by biegać: mamy duże pośladki zapewniające siłę naszym biodrom i wspaniale zbudowaną stopę, która potrafi zrównoważyć siły reakcji podłoża.

Napotykając trudności

Niestety bieganie wiąże się z ryzykiem. Pojawiają się kontuzje: biodra, kostki, dolnej części pleców i kolana. Dlaczego? To, że jesteśmy stworzeni do biegania, nie oznacza, że robimy to dobrze. Więcej też siedzimy niż biegamy, a braku ruchu przez cały dzień nie da się nadrobić, biegając przez godzinę.

Jest też wiele uderzeń, które przenoszą się na stopę i wysyłają siły w górę przez kolano i biodro. Przy każdym uderzeniu stopy o podłoże przenoszona jest nawet 7-krotność masy ciała. Nawet przy prawidłowej mechanice biegu siły reakcji podłoża powodują mikrourazy i  nadwyrężenie niektórych części ciała, co prowadzi do kontuzji.

Jest niezaprzeczalnym faktem, że jeśli biegasz, to prędzej czy później coś zacznie cię boleć. Co więc możesz zrobić, aby zminimalizować ból i szybko się wyleczyć? W takiej sytuacji korzystna okazuje się terapia laserowa tkanek głębokich.

Laseroterapia – proste rozwiązanie

Czym jest laseroterapia? Jest to wykorzystanie światła podczerwonego do stymulowania komórek organizmu. Proces takiej stymulacji zwany jest fotobiomodulacją.

Doprowadza on do gojenia mikrourazów, minimalizuje ból i zmniejsza stan zapalny.

Aktywność fizyczna powoduje stan zapalny. Ten z kolei, jeśli się przedłuża, powoduje ból. Aby zapobiec bólowi i wyleczyć się z niego, kiedy już się pojawi, należy zmniejszyć stan zapalny.

Biegacze, którzy spróbowali terapii laserowej, pokochali ją. Powody wyjaśniamy poniżej.

Kontuzje ścięgna Achillesa i łydki:

W tych miejscach często pojawiają się napięcia i zapalenia ścięgien. Rozciąganie tych części ciała nie pomaga na długo, kiedy u podstaw leży stan zapalny. Laser stymuluje głębokie krążenie i zmniejsza stan zapalny, szybciej przywracając mobilność. Większa mobilność oznacza, że możesz pracować ciężej, szybciej, mocniej i dłużej. Użycie aplikatora z piłką do masażu pomaga również dotrzeć do głębokich struktur, które kontrolują ułożenie stopy.

Ucisk TFL/ITBS

Osiemdziesiąt procent mięśnia pośladkowego wielkiego (gluteus maximus) przyczepia się do powięzi szerokiej (tensor fascia latae). Napięcia powięziowe w tym obszarze mogą prowadzić do nadużywania pasma biodrowo-piszczelowego, czego skutkiem może być skręcenie kolana. Zapalenie i ograniczenie w nich poślizgu wpływa na system przenoszenia sił z podłoża na biodro i na całe ciało. Carla Stecco twierdzi, że 40% przenoszenia siły przez mięśnie odbywa się za pośrednictwem powięzi. Zastosowanie lasera wzdłuż biodra i uda zwiększa mobilność. Zabieg z jego użyciem powinno się wykonać z obu stron bez względu na to, która z nich boli. Obie nogi muszą pracować podczas biegu.

Kolano biegacza

Kolano jest stawem zależnym – wykonuje tylko te ruchy, na które pozwoli stopa i które może kontrolować biodro. Pracując nad stawem skokowym, stopą i biodrem, już teraz pozytywnie wpływamy na kolano. Zastosowanie lasera na przyśrodkowe przyczepy ścięgien przywodzicieli oraz w tylnej części kolana znacznie ułatwi powrót do zdrowia. W tylnej części kolana znajduje się mięsień pośladkowy oraz główny punkt drenażu limfatycznego dla kończyny dolnej. Jeśli chcesz szybciej wrócić do zdrowia, twoje ciało musi być w stanie usunąć odpady metaboliczne poprzez układ limfatyczny.

zastosowanie laseroterapii na bóle u biegaczy

Maksymalizacja wydajności, minimalizacja czasu przestoju

Laseroterapia jest koniecznością w procesie regeneracji i leczenia urazów, ale powinna być również stosowana przed biegiem i po nim w celu poprawy wydajności, minimalizacji zmęczenia mięśni i zmniejszenia ryzyka urazów.

Terapia laserowa tkanek głębokich pozwala na leczenie wielu obszarów w krótkim czasie, dzięki czemu można ją wykonywać tak często, jak jest to potrzebne. Zabieg laserem zastosowany przed biegiem na łydki, mięśnie czworogłowe, pośladki, ścięgna udowe i dolną część pleców pomaga przygotować tkanki do optymalnego skurczu i kontroli, a rozszerzone dzięki niemu naczynia krwionośne przyspieszają rozgrzewkę.

Zabieg wykonany po biegu wspomaga regenerację i wydłuża czas trwania procesów metabolicznych. Dzięki niemu uzyskasz również zmniejszenie opóźnionej bolesności mięśniowej. Im szybciej i skuteczniej zregeneruje się twoje ciało, tym szybciej będziesz mógł wrócić do treningu. Im więcej będziesz trenował, ruszając się prawidłowo, tym lepszy staniesz się w bieganiu. Upewnij się tylko, że stosujesz zabiegi laserem na te same obszary przed wyścigiem i po nim. Bycie proaktywnym w dbaniu o sprawność fizyczną może znacznie zmniejszyć ryzyko kontuzji.

Bibliografia

• Perry Nickelston, Why Runners Love Laser Therapy, https://lightforcemedical.com/why-runners-love-laser-therapy/

już teraz!

Nasz gabinet